Själv sitter jag oftast i soffan under veckosluten, inväntande de egna tonåringarnas hemkomst och missar säkert en del. Men på teve ser jag en 14-årig tös som berättar hur hon drack en liter (!) hembränd starksprit på 30 minuter och föll i koma. Tjejer gillar att bli riktigt packade, förklarar väninnans 17-årige son. Och i tidningarna rapporteras, om ”lådvinsalkoholister”, medelålders kvinnor som storkonsumerar ur de behändiga boxarna. Statistik visar att rattfylleriolyckor ökar i takt med att vi häller i oss allt mer alkohol, liksom misshandel och död i samband med drickandet. Den unga kvinnans vanställda ansikte efter mötet med en rattfyllerist var ett skräckexempel i kvällstidningarna för en tid sedan.

Vad är det egentligen som händer i Sverige? Efter att ha legat långt ner på ”suparligan” i Europa närmar vi oss toppen med stormsteg. Ingen verkar vilja stoppa flödet. Det EU som skulle kunna samarbeta mot alkohol och droger gör istället allt för att öka drickandet genom sänkt skatt, ökade införselkvoter och nu fritt fram för alkoholreklam i tidningarna. Men spriten behöver inte större plats i samhället. Sån marknadsföring är lika otidsenlig som tobaksannonser. Alla förlorar på att drickandet ökar. Demokrati förutsätter aktiva och välinformerade medborgare, vilket i sin tur kräver att man är någorlunda klar i knoppen. Därför är det naturligt för en folkrörelsetidning som bygger på att människor organiserar sig i aktiviteter, möten och studier att vara emot alkoholreklam.