Fabriksnya gröna bussar rullar på gatorna och vägarna i Eskilstuna. I augusti tog Linjebuss över efter BussLink.

Men samma månad infördes också gratisbusskort till alla skolbarn på bussarna, utan tidsbegränsning. Tidigare hade bara drygt var femte elev rätt till skolkort, nu kan 16.000 elever i stället för 3.000 gratisåka på bussen.

Initiativet kom från miljöpartiet i kommunen och försöket ska pågå vårterminen ut.

Men redan under hösten blev det kaotiskt på många busslinjer.

— Det har blivit trångt och bråkigt, och förarna får vara både poliser och dagisfröknar, säger Ann-Charlotte Johansson, förare och fackligt aktiv. När det kliver på stora gäng förvandlas snälla ungar till monster, och beter sig illa mot både förare och andra passagerare. Betalande resenärer kommer inte med bussen som är full av elever.

Nya fräscha bussar som inte hunnit gå 100 mil har blivit nerklottrade, sätena uppskurna, ynglingar har försökt krossa vindrutor och speglar och kasta in snö och is. På vissa turer har polisen följt med, för att avstyra bråk och skydda förare och passagerare. Bussarna blir värmestuga och åkandet tidsfördriv för tonåringar.

— Man kan ha ungar som åker runt utan något mål klockan åtta en lördagsmorgon, och 12-åringar som åker runt på kvällen och tar 24-bussen hem, säger Ann-Charlotte. Man undrar varför föräldrarna inte reagerar.

Tanken var god; barnen skulle lära sig åka buss och föräldrar skulle slippa skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Elever skulle kunna välja skola långt hemifrån om de ville. Men så stökigt som det blivit törs många barn inte åka hem efter aktiviteter, föräldrarna får komma och hämta.

— Man ser inte så många barn med fiolfodral eller sportutrustning åka buss, men vi ser en stark ökning av rena fylletransporter fredags- och lördagskvällar, med elever med skolkort, säger Hans Lampinen, förare och arbetsplatsombud. Ett annat problem är att våra raster försvinner. Tidtabellen håller inte, och vi måste bråka med ungdomar för att få dem att lämna bussen vid ändhållplatsen. Vi behöver den stunden för oss själva, kunna röra på oss och städa bort skräp i bussen.

Många äldre människor vågar inte längre åka buss. En förare berättar om ett gäng som tog käppen från en gammal kvinna och kastade den mellan sig där de stod och väntade på bussen. Skällsord och fula tillmälen haglar över förare, och särskilt kvinnliga förare är utsatta.

— Det finns förare som jobbat i tjugo år, nu tappar de sugen. Det är inte roligt att gå och jobba längre, säger Ann-Charlotte.

Lars Levin är platschef på Linjebuss i Eskilstuna, och han bekräftar fackets bild:

— Ja, korttidssjukskrivningarna som normalt ligger på 3–4 procent är säkert dubbelt så många. Och flera sjukskrivna har uttalat att det är den nya situationen som är orsaken. Jag har inga siffror att jämföra med när det gäller vandaliseringen, eftersom vi tog över i augusti. Men verkstadspersonalen som kan jämföra säger att den har ökat kraftigt.

Både facket och Linjebuss vill ha en begränsning i tid — inte gratisåkning för elever på kvällar och helger.

Tommy Hallberg (v) är kommunalråd i Eskilstuna och har ansvar för bl a trafikfrågor. Han vill att försöket fortsätter under vårterminen och sedan utvärderas.

— Vi kommer att skriva brev till alla elever inför vårterminen och tala om att vi har uppmärksammat problemen som gratis-åkandet har lett till. Vi kommer också att försöka få fram bussvärdar som kan åka med på vissa turer.

Han understryker också att det finns många fördelar med systemet:

— Jag vet ensamstående lågavlönade mammor utan bil vars barn nu kan vara med på träningen trots att de inte kan få skjuts.

En annan fördel är att elever som väljer skola långt hemifrån inte behöver lägga ut pengar på busskort.

— Det visade sig att det inte var lagligt att ge dessa barn gratis skolkort, så det här var ett sätt att också lösa det problemet, säger kommunalrådet Jörgen Danielsson (s), som ansvarar för barn- och utbildningsfrågor.