Efter några uppmärksammade olyckor med skolbussar inblandade så ville kommunen skärpa säkerheten. Vid upphandlingen år 2002 ställdes därför större krav på de bussar som fick användas.

Ordföranden i kommunens kollektivtrafiknämnd, Marianne Löfgren, säger att denna skärpning blev väldigt dyr. Hur dyr den blev vill hon inte avslöja förrän i slutet av januari. Då är den upphandling som fick göras om avgjord.

Problemet enligt henne är att många entreprenörer använder gamla och omoderna bussar som skolskjutsar. Därför hade kollektivtrafiknämnden från början krävt nyare bussar som från årsmodell 1999 är utrustade med säkerhetsbälten som standard.

Men det fanns inte pengar för att betala för barnens säkerhet. Nästa tillfälle dyker inte upp förrän vid nästa upphandling om 4-6 år.

— Det känns inte bra. Vi hade väldigt höga ambitioner när det gäller säkerheten. Förhoppningsvis kommer säkerheten i bussarna nu att öka successivt när entreprenörer självmant byter sina gamla fordon mot nyare, säger Marianne Löfgren.