Barnskötare blir trädgårdsarbetare
Anette från barnomsorgen i Malmköping rensar grusgången från ogräs.
Hon genomgår en specialutbildning i trädgårdsskötsel, allt mer efterfrågad av kommunerna.
Fler och fler inser att människor, både friska och sjuka, mår bra av att vistas i gröna trädgårdar. Här kan människan få återhämtning och kraft, även om man bara promenerar i parken eller trädgården. Den gröna miljön talar direkt till våra sinnen och vår själ. Det är mer än en social eller kulturell fråga, det är ett grundläggande behov.
Parker och trädgårdar i stadsmiljöer får en allt större betydelse som ventiler i ett stressat samhälle. Behovet ökar också inom äldreomsorg, barnomsorg och sjukvård.
Det nya i trädgårdsarbetet är medvetandet om vad den gröna miljön gör för människan. Därför behöver trädgårdsanläggare som nyanlägger eller sköter om utemiljöer kunskaper som inte ryms inom den traditionella utbildningen.
Offentliga arbetsgivare frågar alltmer efter folk med dessa kunskaper och insikter.
Därför har det nu startats en speciell utbildning kallad ”KY” (kvalificerad yrkesutbildning). För en tid sedan körde den i gång på Ökna Naturbruksgymnasium, utanför Nyköping.
Den gamla herrgården Ökna ligger naturskönt intill sjön Runnviken i Sörmland. Eleverna Kommunalarbetaren ska träffa sitter inte i lektionssalen utan arbetar i solvärmen bakom stora huset med att rensa miljön från ogräs och sly som fått växa fritt alltför länge.
En av eleverna är Anette Frisk som tills helt nyligen varit timanställd inom barnomsorgen i Malmköping.
— Jag har tröttnat på barnomsorgen med resurser som ständigt dras ner. Jag vill hålla på med trädgård. Det är härligt att få arbeta utomhus. Kan man kombinera det med omsorg är det bra. Det här tror jag på. Det är framtiden, säger hon.
En annan elev är Mari Lundgren från Nävekvarn på andra sidan Nyköping.
— Jag har hållit på med grönt arbete förut, på kyrkogård som sommarjobb. Att arbeta med levande material är berikande och roligt, säger hon.
Fast hon får ta i. Mari sliter som ett djur tillsammans med en trädgårdsinstruktör för att få bort alla rötter på slyn. Det räcker inte bara med att kapa ovan jord. Då växer det snabbt upp igen.
Elin Dahlgren arbetar på Björntorps äldreboende i Oxelösund. Nu vill hon kombinera arbetet att sköta äldre med trädgården. På Björntorp finns en grön utegård där de äldre vistas ibland.
— Jag har nyligen flyttat från Kalix till Oxelösund. Jag har alltid haft trädgårdsarbete som ett fritidsintresse. Nu vill jag gärna ha det som yrke. Jag ser fram emot att arbeta i trädgården under sommarhalvåret och inomhus med de gamla under resten av tiden.
— KY-kursen har kommit till för att möta branschens behov av utbildad arbetskraft, säger Lena Widell på Öknaskolan, som håller i utbildningen. Kommunerna frågar efter kvalificerad personal. Så alla som nu utbildar sig får säkert arbete när de är klara. Det är en förutsättning. Får vi inte ut en viss procent på anställningar får vi inte fortsatta pengar till utbildningen.
Representanter från olika parter på arbetsmarknaden, däribland Kommunal, har varit med och lagt upp kursen.
I utbildningen ingår också ett halvårs praktik ute på arbetsmarknaden, berättar Lena Widell.
— Den gröna miljön är kraftigt eftersatt i samhället, anser Börje Eriksson, trädgårdsingenjör och nyanställd lärare på Ökna.
— Ta Bo01-utställningen i Malmö som exempel. Man anslog pengar till trädgårdsanläggning, men ingen skötsel! Det finns 25-årsplaner på renoveringar av rörstammar med mera när man bygger nya hus, men inte på utemiljön. Den får allt som oftast växa fritt.
Den metod som tillämpas på kursen kallas LIA — Lärande i arbetet. Detta gör arbetet verklighetsförankrat. Teoretiska studier varvas med praktiskt arbete.
Marie-Louise Svensson har säsongsarbetat på svensk Markservice i Umeå.
— Jag vill bredda mitt kunnande i trädgårdskunskap. Det finns så mycket arbete i branschen, men vi behöver mer kunskaper. I synnerhet om detta med trädgården som en fröjd för sinnet.
När eleverna är färdiga efter den tvååriga kursen kommer de bland annat att kunna ta initiativ till och anlägga utemiljöer som utgår från en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar utveckling. Parker, utemiljöer kring bostadsområden, sjukhus, äldreboende, skolor, daghem med mera.