Nordea beklagar
-- Det är beklagligt om medlemmar i Kommunal känner sig kränkta i kontakten med våra handläggare, säger en direktör på Nordea.
— Vi kommer att förändra de brev som går ut till dem som fått avslag på sin ansökan om Medlemslån. Det ska framgå att alla kan diskutera frågan med sitt närmaste Nordeakontor.
Det förklarade Sven Lindeberg, direktör på Nordea, när han och några ytterligare representanter för Nordea träffade Kommunals förbundskassör Karl-Evert Oskarsson, och ombudsman Nils Lampa i augusti.
Mötet kom till med anledning av artikeln om Medlemslån i Kommunalarbetaren nr 10. Där berättade vi om en medlem som fått avslag på grund av att hon hade för låg lön, och som blivit oförskämt bemött när hon ringde till Nordeas handläggare i Piteå för att få en motivering.
Det är just bedömningen som görs av Nordea i Piteå som har kritiserats av Kommunals förbundskassör Karl-Evert Oskarsson som alltför schablonmässig.
— Våra medlemmar är inga genomsnittsfigurer som kan bedömas utifrån Konsumentverkets schabloner och uppgifter i centrala register. Deras låneansökningar är värda en seriös behandling. Dessutom bör man ta hänsyn till om människor vill låna till lyxiga semesterresor eller till att laga sina tänder.
Nordeas representanter framhöll att ungefär 28 procent av dem som söker Medlemslån får avslag, att det är en andel som överensstämmer med andra bankers motsvarande lån, och att både låg- och höginkomsttagare får avslag. Vid bedömningen tar man hänsyn till en rad faktorer.
De som får Medlemslån har visat sig vara en grupp som sköter sina avbetalningar. Bankens kreditförluster för den är lägre än för andra låntagare. Det förmånliga med Medlemslån är den relativt sett låga räntan. Kreditprövningen är dock lika hård som för andra kunder, och den görs av banken ensam och kan inte påverkas av Kommunal.