Regeringen fattar beslut om hastighetsgränser. Men Vägverket kommer att uppmana regeringen att införa en hastighetsgräns för bussar med stående passagerare.

— Vi har diskuterat att gränsen borde vara högst 50 kilometer i timmen. Men vi kommer att föreslå högst 70 eftersom den hastighetsgränsen finns inom många tätortsområden. Om bussen kör 50 där finns det risk för många farliga omkörningar som kan orsaka olyckor, säger Jan Petzäll vid Vägverket.

Han är utredare med ansvar för bussfrågor. Tanken med en hastighetsgräns för bussar med stående passagerare är att få trafikhuvudmännen att välja större eller fler bussar för att undvika stående passagerare på landsvägar och motorvägar.

Vägverket ser helst att alla i bussen sitter och är fastspända.

— Vi kommer i höst att föreslå att alla nya bussar ska ha säkerhetsbälten, med undantag för bussar i stadstrafik som kan ta mer än 22 passagerare, berättar Jan Petzäll.

Förslaget ska skickas ut på remiss i höst. Bälteskravet är tänkt att gälla från och med den 1 januari år 2004. Tiden är ovanligt snäv från det att förslaget läggs tills det är tänkt att gälla. Jan Petzäll försvarar det med att alla känner till diskussionen och är förberedda på att ett sådant här förslag ska komma.

Från och med den 1 maj nästa år har Vägverket rätt att på egen hand besluta om bälteskrav och andra föreskrifter enligt lag och fordonskungörelsen.

Redan nu tillverkas nya bussar med säkerhetsbälten. Men det är ännu inget krav. Däremot finns ett EG-direktiv som Sverige måste följa som säger att bussar utanför stadstrafik ska vara utrustade med säkerhetsbälten.