I avtalet sägs att bussförarna vid de kommunala trafikföretagen efter avslutat arbete får resa upp till 18 minuter tillbaka till garaget utan ersättning.

Bussförarna har klagat över att det i praktiken innebär gratisarbete. Det drabbar dem som avslutar sitt pass någonstans utefter linjen och måste tillbaka till bussdepån för att byta om eller hämta sin bil för att åka hem.

Ersättning har betalats ut enbart för restid utöver dessa 18 minuter.

Liknande villkor gäller även för privatanställda bussförare. Kommunal har som ett återkommande krav i avtalsförhandlingarna begärt att all restid ska betraktas och betalas som arbetstid.

Och så blir det vid Polarbuss i Umeå från och med i september då vintertidtabellen ska börja gälla.

— Det handlar om 60-75 minuter per vecka. Nu får vi det i praktiken som arbetstidsförkortning eftersom vi ska vara tillbaka innan arbetstiden går ut. På ett år blir det drygt en veckas kortare arbetstid, säger en nöjd Peter Eriksson som är sektionsordförande för busspersonalen vid Polarbuss.

Nöjd är även Kommunals ombudsman Robert Westberg. Han förhandlar med arbetsgivarna om ett branschavtal för busstrafiken.

— Uppgörelsen vid Polarbuss kommer att få stor betydelse för våra förhandlingar. Nu kan vi från Kommunal visa att det finns arbetsgivare som tar våra krav på allvar. Det blir svårare för övriga arbetsgivare att nu bara säga nej, säger Robert Westberg.