LO-utredaren Sven Nelander varnar i LO-tidningen (18-2002) för att vi går mot ett delat samhälle, med skilda världar för rik och fattig, även om vi inte är där än.

Bakom varje rubrik om ökande skillnader finns en verklighet som drabbar barnen. Vart femte barn i Sverige lever i familjer som kan kallas fattiga, visade Rädda Barnens stora studie om barnfattigdom som kom i våras. Det handlar om 345 000 barn. Ungefär hälften har utländsk bakgrund. Skillnaderna mellan kommunerna är mycket stora.

I radioprogrammet Tendens (2002-05-23) berättade en skolflicka om en vardag där det mesta som är självklart för barn till medelklassen saknats helt. Ibland även mat. En mamma sa att hon fått hålla barnen hemma för att hon inte haft råd med utflykterna. Lärare talade om klasser där man medvetet mixat ”rika och fattiga barn”, om skillnaderna mellan Danderyd och Gislaved. ”Det är svårt för en tonåring att alltid behöva ”stå utanför” sina kamrater på fritiden”, säger en ensamstående mamma, mentalskötare, i skriften Barnfattigdomen i Sverige.

Rädda Barnens undersökning visar hur enormt olika villkor det idag är för barnen beroende på var de bor och hur utbredd fattigdomen är. Ordförande Annika Åhnberg sa det som borde vara självklart men inte är det: Att barn inte ska behöva hamna utanför genom familjens låga inkomster. I synnerhet inte i den svenska skolan. Men att de gör det genom kommunernas skilda ekonomiska villkor. I Malmö exempelvis lever hela 40 procent av barnen i ett fattigt hushåll. Är det någon som tror att dessa barn får samma chanser som i välmående Lidingö?

Hur stora kan de kommunala skillnaderna bli innan man griper in på nationell nivå? frågade Annika Åhnberg och Tapio Salonen på DN debatt (2002-03-18). Barnfattigdomen måste bli en av valets allra viktigaste frågor, kräver de.

Åhnberg och Salonen har rätt. Barnen borde vara årets valfråga nummer ett.

Fattigdomen kan tyvärr inte avskaffas genast. Men i skolfrågan kan politikerna visa färg redan nu:

• Förbjud skolan att diskriminera barn till föräldrar som har ont om pengar. Alla barn ska ha lika rätt till utveckling, oavsett inkomst.

• Erbjud bra skolfrukost och lunch åt alla barn. Då orkar de prestera mer.

• Ge alla små klasser och gott om personal.

• Schemalagd läxläsning med kvalificerad hjälp i alla skolor.

• Ge alla tillfälle att lära sig simma, åka skidor, läsa böcker och gå på teatern via skolan. Ge alla barn samma trygghet i språket.

Visst, det kostar, men orättvisorna kostar mer.