Bränsleceller är en teknik som utan rörliga delar producerar el och värme i den kemiska reaktionen mellan ett bränsle och syret i luften. Vätgasbränsle ger inte ifrån sig några avgaser, bara vatten.

Förutom Stockholm ingår även en rad andra europeiska städer i försöket, bland andra London, Barcelona, Madrid, Amsterdam. Under en tvåårsperiod ska 27 bränslecellsbussar gå i trafik i städerna, som representerar olika geografiska och driftsmässiga förhållanden.

Projektet genomförs i samarbete med Birka Energi, Miljöförvaltningen i Stockholms stad, och Busslink.

EU-projektet CUTE (Clean Urban Transport for Europe) syftar till att demonstrera bränslecellstekniken och att öka kunskapen och erfarenheterna om bränslecellsfordon med tillhörande infrastruktur. Det ska underlätta en senare bred introduktion av bränslecellsfordon.

— Det är bra att vi har fått vara med från början, säger informatör Kjell Mott som är engagerad i Kommunals projektgrupp Gröna Jobb.

De förare som berörs har just startat en utbildning på bussarna som ska gå i trafik i Stockholm i början på nästa år, 2003.

— Ingen märkbar skillnad på effekten jämfört med dieselbussarna, säger Olof Tegström, teknisk expert. De är helt ljudlösa så när som på friktionen mot asfalten och det enda de släpper ut är vattenånga.