I samband med bantningen inrättas också medlemscentra samt så kallade förhandlingsteam.
Orsaken till förändringarna är framför allt ett försök att förbättra servicen för medlemmarna.

— Framför allt är det för tillgänglighetens skull. Det kan inte vara så att man ska behöva vänta tre veckor för att få ett svar eller att man åtta gånger av tio ska bli bemött av en telefonsvarare, säger Christina Bondelid, ombudsman på Stockholmsavdelningen, som är en av dem som håller i projektet.

De tre nya sektionerna går än så länge under arbetsnamn: sektion Spånga/Tensta, sektion Liljeholmen och sektion Gullmarsplan. Det är ännu inte klart var de ska ligga geografiskt.

Dessa tre sektioner ska organisera alla de medlemmar som i dag är knutna till sektioner som verkar i de olika stadsdelarna.

I var och en av de tre nya sektionerna inrättas medlemscentra som ska svara för den dagliga servicen och ta hand om allting utom förhandlingsfrågor. Dessa medlemscentra kommer ha en kraftigt utökad tillgänglighet jämfört med vad många sektioner har i dag, enligt avdelningens beslut.

– De måste ha öppet minst 35 timmar i veckan Det ska också finnas en kvällstid. Det ser vi som en väldig utökning av servicen, säger Christina Bondelid.

Förhandlingsfrågorna ska knytas närmare till arbetsplatserna är det tänkt. Vid varje stadsdelsförvaltning ska det finnas ett Kommunals ”förhandlingsteam”, som ska bestå av ett antal utsedda arbetsplatsombud. En person i varje team får då rollen som huvudarbetsplatsombud.

Medlemmar som finns i någon av koncernsektionerna, till exempel sektion ISS, berörs inte av förändringarna. Inte heller vissa branschsektioner, som bussektionerna till exempel.

I mitten av januari väljs de nya sektionsstyrelserna på årsmöten.