I en serie artiklar här i Kommunalarbetaren har det riktats hård och svepande kritik mot Frösunda Omsorg. Som chefer och medarbetare på Frösunda känner vi inte alls igen oss i den bild som målas upp. Vi blir uppriktigt ledsna och arga när den verksamhet där vi arbetar beskrivs som ”omänsklig” och näst intill ondskefull.

Jo, det stämmer att Frösunda har genomgått förändringar och att en del chefer har slutat. Men de förändringar vi har genomfört har syftat till att förbättra omsorgen och göra oss mer kundorienterade.

 

LÄS OCKSÅ: KA:s chefredaktör svarar direkt

 

Vi kan inte försvara oss mot diffusa anklagelser från anonyma källor. Men vi reagerar speciellt på ett citat i den senaste artikeln som avslöjar vad missnöjet egentligen handlar om: ”Man ger otroligt mycket makt till den enskilde och anhöriga, så att det inte går att bedriva en verksamhet med kvalitet. Tar man upp det får man i ansiktet att det är kundens upplevda kvalitet som är det vi ska bry oss om. Man ska uppfylla alla önskningar, de kan vara hur tokiga som helst, säger en före detta chef.”

Ja, det är annorlunda att arbeta inom Frösunda än inom kommunal verksamhet. Frösunda driver med stor envishet linjen att kundernas önskemål alltid ska respekteras. Det tycker vi som arbetar här är en självklarhet.

Långt ifrån all omsorgspersonal trivs med de krav som ställs inom Frösunda. En del tycker inte om förändringar. I så fall är Frösunda sannolikt fel arbetsgivare – en slutsats som några också har dragit. Men ingen av oss känner igen sig i att det skulle ha varit någon ”massflykt”.

Att åtta tidigare chefer är kritiska ska jämföras med vår storlek. Vi har totalt ungefär 300 chefer och 9 000 anställda i 40 kommuner runt om i landet. Omsorgsverksamhet är komplicerat, det vet alla. Vi arbetar med individer som har unika egenskaper och behov. Begränsade resurser gör det lätt att känna sig otillräcklig. I de fall misstag har begåtts ska vi erkänna dessa och lära inför framtiden. Därför måste det finnas stor transparens och fasta rutiner för hur fel ska rättas till.

Som chefer arbetar vi intensivt med avtalstrohet och detta är ett budskap som genomsyrar hela Frösundas verksamhet. Vi ska göra exakt det som kommunen har beställt av oss, så att vi levererar det vi har lovat och som våra beställare kravställt. Beskyllningarna om att vi inte skulle följa avtal gör oss därför mycket upprörda.

Nytänkande är jobbigt, det är ofta lättare att kritisera och sätta sig på tvären. Vi eftersträvar samverkan med facket och tycker därför att det är tråkigt att Kommunalarbetaren i sin rapportering inte förmår att se längre än enskilda missbelåtna individer. Vi är många som föredrar att arbeta på en modern arbetsplats där kundernas önskemål får styra.

 

André Andersson,
verksamhetschef Uppsala

Birgitta Andersson,
verksamhetschef Uppsala

David Anderson,
verksamsamhetschef Stockholm

Louise Andersson,
verksamhetschef Solna

Tord Andersson,
verksamhetschef Stockholm

Anneli Axelsson,
verksamhetschef Halmstad

Martin Axelsson,
uppstartschef Stockholm

Mandana Bayati,
verksamhetschef Stockholm

Beyan Behnam,
verksamhetschef Stockholm

Åsa H. Ceasar,
verksamhetschef Stockholm

Kajsa Delborn,
regionchef Region Öst Personlig assistans

Ulf Ellström,
verksamhetschef Borås

Lina Engqvist,
verksamhetschef Sollentuna

Behzad Farzaneh,
verksamhetschef Stockholm

Liselott Fröström,
verksamhetschef Stockholm

Carin Hallenberg,
verksamhetschef Uppsala

Alfred Hajrizaj,
regionchef Region Väst Personlig assistans

Wagram Hakopian,
verksamhetschef Halmstad

Eija Hägg,
regionchef Region Syd Funktionsnedsättning

Jonas Jarborn,
stabschef Stockholm

Moa Johansson,
verksamhetschef Stockhlm

Anette Josefsson,
verksamhetschef Stockholm

Pia Järneström,
tf. regionchef Stockholm/Uppsala Personlig assistans

Marie Jöreteg,
regionchef Region Väst Personlig assistans

Alexandra Karlsson,
verksamhetschef Falkenberg

Madeleine Klingryd,
regionchef Region Norr/Region Syd Äldreomsorg

Kerstin Kullander,
verksamhetschef Södertälje/Stockholm

Julie Lam,
etablerings- och fastighetschef

Anne Lamminpää,
verksamhetschef Stockholm

Anna Lennartsson,
verksamhetschef Knivsta

Tove Lindell,
verksamhetschef Falkenberg

Jenny Lindzén,
verksamhetschef Stockholm

Bodil Ljungberg,
verksamhetschef Halmstad

Marie-Louise Landmark-Svenrup,
verksamhetschef Karlstad

Antonio Mir Cabot,
verksamhetschef Uppsala

Farzam Mohabbati,
verksamhetschef Stockholm

Ellinor Målaredotter,
verksamhetschef Lycksele

Jenny Mähler,
verksamhetschef Stockholm

Kirsi Mäkinen Alanen,
verksamhetschef Stockholm

Louise Nevhage,
verksamhetschef Falkenberg

Erblin Nezeri,
verksamhetschef Göteborg

Anette Nilsson,
regionchef Region Syd Personlig assistans

Margareta Nilsson,
verksamhetschef Stockholm

Petra Nilsson,
verksamhetschef Stockholm

Eija Nordahl,
regionchef Stockholm stad, Stockholm Norr Funktionsnedsättning

Sandra Odengard,
verksamhetschef Stockholm

Emma Ohlsson,
verksamhetschef Stockholm

Gita Olsson,
regionchef Stockholm Norr Funktionsnedsättning

Shamiram Oyal Carlsson,
verksamhetschef Stockholm/Ekerö

Peiman Pahlevan,
verksamhetschef Stockholm

Lena Palmqvist,
verksamhetschef daglig verksamhet Täby

Liza Persson,
verksamhetschef Borås

Åsa Pierson-Bergström,
regionchef Region Syd Äldreomsorg

Parastou Rouzbahnai,
verksamhetschef Stockholm

Annika Sandberg,
verksamhetschef Uppsala

Christina Scholtz,
verksamhetschef Härnösand

Jenny Skillt,
regionchef Stockholm Norr Funktionsnedsättning

Cigdem Sota,
verksamhetschef Falkenberg

Sofia Stenström,
verksamhetschef Stockholm

Anja Sundin,
regionchef Region Norr Funktionsnedsättning

Venos Taki,
verksamhetschef Täby

Linda Thorén,
verksamhetschef Näset Örebro

Jenny Thorsell,
regionchef Norr och Syd Individ och familj

Marie-Louise Törnquist,
verksamhetschef Alingsås

Pia Wiking,
regionchef Region Mitt Personlig assistans

Malin Wildemo,
lönechef

Magnus Wingstedt,
verksamhetschef Stockholm

Marita Ölmheden,
regionchef Stockholm Syd, Stockholm stad, Stockholm Norr, Region Mellan Funktionsnedsättning