”Svar till granskningen av Frösunda Omsorg”
Vi känner inte igen oss i den bild som målas upp, skriver ett 60-tal chefer inom Frösunda Omsorg om Kommunalarbetarens granskning.
I en serie artiklar här i Kommunalarbetaren har det riktats hård och svepande kritik mot Frösunda Omsorg. Som chefer och medarbetare på Frösunda känner vi inte alls igen oss i den bild som målas upp. Vi blir uppriktigt ledsna och arga när den verksamhet där vi arbetar beskrivs som ”omänsklig” och näst intill ondskefull.
Jo, det stämmer att Frösunda har genomgått förändringar och att en del chefer har slutat. Men de förändringar vi har genomfört har syftat till att förbättra omsorgen och göra oss mer kundorienterade.
LÄS OCKSÅ: KA:s chefredaktör svarar direkt
Vi kan inte försvara oss mot diffusa anklagelser från anonyma källor. Men vi reagerar speciellt på ett citat i den senaste artikeln som avslöjar vad missnöjet egentligen handlar om: ”Man ger otroligt mycket makt till den enskilde och anhöriga, så att det inte går att bedriva en verksamhet med kvalitet. Tar man upp det får man i ansiktet att det är kundens upplevda kvalitet som är det vi ska bry oss om. Man ska uppfylla alla önskningar, de kan vara hur tokiga som helst, säger en före detta chef.”
Ja, det är annorlunda att arbeta inom Frösunda än inom kommunal verksamhet. Frösunda driver med stor envishet linjen att kundernas önskemål alltid ska respekteras. Det tycker vi som arbetar här är en självklarhet.
Långt ifrån all omsorgspersonal trivs med de krav som ställs inom Frösunda. En del tycker inte om förändringar. I så fall är Frösunda sannolikt fel arbetsgivare – en slutsats som några också har dragit. Men ingen av oss känner igen sig i att det skulle ha varit någon ”massflykt”.
Att åtta tidigare chefer är kritiska ska jämföras med vår storlek. Vi har totalt ungefär 300 chefer och 9 000 anställda i 40 kommuner runt om i landet. Omsorgsverksamhet är komplicerat, det vet alla. Vi arbetar med individer som har unika egenskaper och behov. Begränsade resurser gör det lätt att känna sig otillräcklig. I de fall misstag har begåtts ska vi erkänna dessa och lära inför framtiden. Därför måste det finnas stor transparens och fasta rutiner för hur fel ska rättas till.
Som chefer arbetar vi intensivt med avtalstrohet och detta är ett budskap som genomsyrar hela Frösundas verksamhet. Vi ska göra exakt det som kommunen har beställt av oss, så att vi levererar det vi har lovat och som våra beställare kravställt. Beskyllningarna om att vi inte skulle följa avtal gör oss därför mycket upprörda.
Nytänkande är jobbigt, det är ofta lättare att kritisera och sätta sig på tvären. Vi eftersträvar samverkan med facket och tycker därför att det är tråkigt att Kommunalarbetaren i sin rapportering inte förmår att se längre än enskilda missbelåtna individer. Vi är många som föredrar att arbeta på en modern arbetsplats där kundernas önskemål får styra.
André Andersson,
verksamhetschef Uppsala
Birgitta Andersson,
verksamhetschef Uppsala
David Anderson,
verksamsamhetschef Stockholm
Louise Andersson,
verksamhetschef Solna
Tord Andersson,
verksamhetschef Stockholm
Anneli Axelsson,
verksamhetschef Halmstad
Martin Axelsson,
uppstartschef Stockholm
Mandana Bayati,
verksamhetschef Stockholm
Beyan Behnam,
verksamhetschef Stockholm
Åsa H. Ceasar,
verksamhetschef Stockholm
Kajsa Delborn,
regionchef Region Öst Personlig assistans
Ulf Ellström,
verksamhetschef Borås
Lina Engqvist,
verksamhetschef Sollentuna
Behzad Farzaneh,
verksamhetschef Stockholm
Liselott Fröström,
verksamhetschef Stockholm
Carin Hallenberg,
verksamhetschef Uppsala
Alfred Hajrizaj,
regionchef Region Väst Personlig assistans
Wagram Hakopian,
verksamhetschef Halmstad
Eija Hägg,
regionchef Region Syd Funktionsnedsättning
Jonas Jarborn,
stabschef Stockholm
Moa Johansson,
verksamhetschef Stockhlm
Anette Josefsson,
verksamhetschef Stockholm
Pia Järneström,
tf. regionchef Stockholm/Uppsala Personlig assistans
Marie Jöreteg,
regionchef Region Väst Personlig assistans
Alexandra Karlsson,
verksamhetschef Falkenberg
Madeleine Klingryd,
regionchef Region Norr/Region Syd Äldreomsorg
Kerstin Kullander,
verksamhetschef Södertälje/Stockholm
Julie Lam,
etablerings- och fastighetschef
Anne Lamminpää,
verksamhetschef Stockholm
Anna Lennartsson,
verksamhetschef Knivsta
Tove Lindell,
verksamhetschef Falkenberg
Jenny Lindzén,
verksamhetschef Stockholm
Bodil Ljungberg,
verksamhetschef Halmstad
Marie-Louise Landmark-Svenrup,
verksamhetschef Karlstad
Antonio Mir Cabot,
verksamhetschef Uppsala
Farzam Mohabbati,
verksamhetschef Stockholm
Ellinor Målaredotter,
verksamhetschef Lycksele
Jenny Mähler,
verksamhetschef Stockholm
Kirsi Mäkinen Alanen,
verksamhetschef Stockholm
Louise Nevhage,
verksamhetschef Falkenberg
Erblin Nezeri,
verksamhetschef Göteborg
Anette Nilsson,
regionchef Region Syd Personlig assistans
Margareta Nilsson,
verksamhetschef Stockholm
Petra Nilsson,
verksamhetschef Stockholm
Eija Nordahl,
regionchef Stockholm stad, Stockholm Norr Funktionsnedsättning
Sandra Odengard,
verksamhetschef Stockholm
Emma Ohlsson,
verksamhetschef Stockholm
Gita Olsson,
regionchef Stockholm Norr Funktionsnedsättning
Shamiram Oyal Carlsson,
verksamhetschef Stockholm/Ekerö
Peiman Pahlevan,
verksamhetschef Stockholm
Lena Palmqvist,
verksamhetschef daglig verksamhet Täby
Liza Persson,
verksamhetschef Borås
Åsa Pierson-Bergström,
regionchef Region Syd Äldreomsorg
Parastou Rouzbahnai,
verksamhetschef Stockholm
Annika Sandberg,
verksamhetschef Uppsala
Christina Scholtz,
verksamhetschef Härnösand
Jenny Skillt,
regionchef Stockholm Norr Funktionsnedsättning
Cigdem Sota,
verksamhetschef Falkenberg
Sofia Stenström,
verksamhetschef Stockholm
Anja Sundin,
regionchef Region Norr Funktionsnedsättning
Venos Taki,
verksamhetschef Täby
Linda Thorén,
verksamhetschef Näset Örebro
Jenny Thorsell,
regionchef Norr och Syd Individ och familj
Marie-Louise Törnquist,
verksamhetschef Alingsås
Pia Wiking,
regionchef Region Mitt Personlig assistans
Malin Wildemo,
lönechef
Magnus Wingstedt,
verksamhetschef Stockholm
Marita Ölmheden,
regionchef Stockholm Syd, Stockholm stad, Stockholm Norr, Region Mellan Funktionsnedsättning