Fram till för en månad sedan var Stephan Gard bussförare, huvudskyddsombud och arbetsplatsombud vid Keolis Fredriksdalsdepå i Stockholm. Men han blev åksjuk när han körde bussar med barriärskydd.

– Jag började må illa, fick yrsel och huvudvärk, berättar han.

Stephan Gard kontaktade företagshälsovården som inte kunde göra något.

– De sa att de inte kunde sjukskriva mig eftersom jag inte hade någon sjukdom, bara besvär.

Han kontaktade då sin vårdcentral, men fick samma besked där.

Keolis valde att omplacera honom till en grupp som arbetar med service av hållplatser, vid Hornsbergsdepån i Stockholm. Han har kvar samma lön som tidigare.

Stephan Gard har varit stridbar som skyddsombud. Bland annat har han utöver 6.6a-anmälan till Arbetsmiljöverket också JO-anmält trafikförvaltningen inom Region Stockholm som ansvarar för SL-trafiken.

I sin JO-anmälan är han kritisk till att SL har godkänt att Keolis och andra bussbolag kör med barriärskydd som enligt honom orsakar blänk i bussarna.

Det kändes konstigt att byta jobb efter 32 år. Men jag trivs väldigt bra. Och nu har jag äntligen fått ordnade arbetstider.

Stephan Gard

Enligt Stephan Gard finns en stort antal incidentrapporter vid Fredriksdalsdepån som förare lämnat om tillbud som kunde ha lett till allvarliga olyckor.

Han vet inte om omplaceringen beror på att Keolis också gärna vill bli av med honom som skyddsombud vid Fredriksdalsdepån.

– Men en del av mina arbetskamrater tycker att det gick väldigt fort med omplaceringen efter att mina åksjukebesvär började, säger Stephan Gard.

När han omplacerades fick han lämna sina fackliga uppdrag vid depån. Han saknar uppdragen, men är rätt nöjd med förändringen ändå.

– Det kändes konstigt att byta jobb efter 32 år. Men jag trivs väldigt bra. Jag har fått nya fina kollegor och cheferna är bra. Och nu har jag äntligen fått ordnade arbetstider.

Redan vid halv sex på morgonen åker han ut för att kolla hållplatserna, klottersanera om det behövs och göra annat underhåll.

Nu väntar nya fackliga uppdrag. Stephan Gard är föreslagen som ersättare för arbetsplatsombudet och skyddsombudet vid sin nya arbetsplats.

Dessutom har han nyligen blivit arbetsmiljösamordnare inom den sektion som organiserar bussförarna vid Keolis.

För ett par veckor sedan lämnade Arbetsmiljöverket ett förläggande till Keolis vid Hornsberg och senare vid Fredriksdalsdepån om att ta bort barriärskydden i bussarna om inte blänk och reflexer kan förhindras.

Stephan Gard.
Bild: Håkan Lindgren

Keolis har visserligen lite tid att överklaga föreläggandet, men Stephan Gard är mycket nöjd med att hans 6.6a-anmälan vid Fredriksdalsdepån godkändes av Arbetsmiljöverket.

– Jag blev jätteglad, säger han.

Framgången får han njuta av lite på distans. Stephan Gard har ingen rätt att gå tillbaka till sitt gamla jobb som bussförare.

– Jag får se om det dyker upp någon ledig tjänst att söka i framtiden. Men det är inte säkert att jag vill tillbaka. Jag har det väldigt bra som servicetekniker också, säger han.